Home
ERVARINGEN VAN EEN DEELNEMER
Woensdag 12 juni. Laatste vergadering. Hebben we nu alles geregeld? Gezinus, Melle en Wim vinden van wel en met 20 inschrijvingen kan de Wylde Ride beginnen.
Vrijdagavond 21 juni: afgezien van een paar afzeggingen zijn alle schippers op het palaver aanwezig, de tocht wordt nog eens uitgelegd en de weersverwachting wordt besproken: goed weer, windje 4, misschien wat vlagen 5 en zondag mooi weer en weinig wind.
Zaterdag 22 juni, 07.30 uur naar de sluis en even na 08.00 uur allemaal door de sluis en de brug. Heel jammer dat de Libertijn meteen moet afhaken met motorpech.
Het rekenwerk voor het tijdstip van vertrek hadden we eigenlijk al gedaan maar ja, als iedereen achter de brug nog in het kommetje ligt, ga je toch weer twijfelen. Wij besluiten om 10.30 uur te vertrekken. Nou, een voorspelling is een voorspelling, de realiteit is vaak anders. Een dikke West 4 á 5 met uitschieters van een dikke 5 en een lekkere, opgebouwde golfhoogte. Voor de Homefree is het te gortig en ook met een klein bootje als het onze is het Wad vandaag een goed waardeloze plek om te vertoeven. Maar ja, we zijn bikkels en zetten dus door. Wat niet wil zeggen dat Menno en Nynke geen bikkels zijn, later zal blijken dat zij verstandige bikkels zijn. Na talloze malen overstag en nat van het overkomende water besluiten we via ’t Scheer te gaan. Een smalle vaarroute onder de grote Texelroute door. Wel erg smal, maar minder golven. En zo komen we bij de T13 weer in het Marsdiep en kruisen verder naar de T2. Er was bedacht dat we elkaar met kerend tij bij de T2 zouden kunnen ontmoeten en voor zover men dit goed had berekend klopt dit redelijk. Wij ervaren dan ook eigenlijk geen tegenstroom. Na de T2 wordt de tocht zoals hij in de folder was beloofd: zon, stroom mee en een prachtige wind. Om 18.02 uur fotograferen wij de finishlijn en kunnen met een paar anderen direct door de sluis naar de Jachthaven van Den Oever. Hier mag iedereen een plaats uitzoeken en kan het uitwisselen van ervaringen beginnen. Gelukkig hadden alle schepen iets besproken of geregeld voor het avondeten. Misschien toch voor volgend jaar iets gemeenschappelijks organiseren. Wij zijn zo total loss dat van een nazit geen sprake kan zijn.
Zondag 23 juni zijn we om 07.30 uur weer op. Sanitaire bezigheden, haven betalen, en om 09.00 uur de vervolgstart. Door de windverwachting van deze dag lijkt het erop dat we onze finishtijd van 15.30 uur wel eens niet zouden kunnen halen. De organisatie besluit daarom de baan wat in te korten en stuurt ons om het Windpark heen richting Makkum. Bijna iedereen is op tijd bij de start, er staat weinig wind en nu kunnen we meteen een beetje voordeel halen want ons bootje doet het goed met weinig wind. De wind is Zuidwest, een mooi lopend windje dus, lekker in de zon. Na de buitenste windmolen gaat het naar Makkum met een wel heel lastig windje van ZW naar Zuid en afnemend zodat wij een groot deel moeten blazen en pompen om nog enige vooruitgang te boeken. Zo’n 4 mijl voor de finish komt er nog een zuchtje wind en zo kunnen wij om 14.05 de fotofinish maken met een zucht van verlichting: het zit erop.
De prijsuitreiking heeft een verrassing: een extra prijs voor de soloklasse: de ‘mes-tussen-de tanden-prijs’. Het mes tussen de tanden hebben: de bereidheid om er in je eentje alles aan te doen, ook als de normale middelen niet toereikend zijn, dát bezielt de solozeiler. Freddy Kuperus wist niet dat hij dat in zich had, maar toch is deze prijs voor hem en zijn Motion. Elke deelnemende boot krijgt een aanmoedigingsdrankje als opstart voor de volgende editie. De 3e overall prijs gaat naar de ‘Savaneta’ van Melle de Boer ex aequo met de ‘Wind of Change’ van Willem Amels, de 2e prijs naar de ‘Avance Garde’ van Haye Huitema en de overall winnaar blijkt te zijn de ‘Tommaris’ van schipper Wim Schoon. Wim en zijn bemanning gaan er vandoor met de zo langzamerhand beroemde, verzilverde BREILEPEL uit een bekende familie.
Het was een prachtig en enerverend weekend met uitersten en zeker voor herhaling vatbaar. Tot 2025!
Wim de Kleine
Klik op de onderstaande link voor een mooie sfeerimpressie van Menno Onnes op YouTube:
Informatie MKE 2024 (15 en 16 juni 2024)
Voor het kunnen zeilen van een MKE heb je wind nodig en boten met bemanning.
Van beide was er genoeg, van de wind zelfs wat te veel en dat in combinatie met de zuidwestelijke wind had tot gevolg dat op beide dagen de commissie zich genoodzaakt zag het zeilen af te gelasten.
Altijd een lastige beslissing. Je wilt aan de ene kant de zeilers niet teleurstellen en aan de andere kant moet het wel verantwooord zijn ondanks de vele vrijwilligers die allemaal paraat staan en dat iedere zeiler voor eigen risico vaart en zelf moet beslissen om wel of niet te gaan wedstrijdvaren.
Op zaterdag werd als alternatief een uitje georganiseerd naar het Waddencentrum in Kornwerderzand op de kotter (WON 77) van de familie Poepjes. Volgens de meeste deelnemers een zeer intererssant tripje waarbij ook nog ons bestuurslid Hans Bogaard een mini lezing hield.
Na terugkomst kon het visbakken beginnen, later gevolgd door de barbecue. Het aantal deelnemers hieraan was wel veel minder dan vooraf op was gerekend maar het was evengoed lekker en gezellig.
Zoals eerder genoemd bleek de wind de volgende morgen nog bijna even sterk en toen moest de commissie na een eerste uitstel besluiten ook het zeilen op zondag af te gelasten. Dus werd er helemaal niet gezeild en kon iedereen vroeg naar huis, helaas.
's Middags om 15:00 uur werd door een groepje van zo'n 25 vrijwilligers nog naar de voetbalwedstrijd Polen-Nederland gekeken waarna iedereen weer huiswaarts keerde. Toen was het mooi zeilweer......
Volgend jaar beter......hopen we.
Klik op de kop van dit artikel voor enkele foto's
Het was een rustige woensdagavond op onze haven. De jeugd was het water op met Splashes en een FJ voor zeillessen. Rond 21:15 hing er een helikopter boven de haven en reden er twee ambulances het terrein op. Wat was er aan de hand? Tijdens het terugvaren naar de haven is de FJ omgeslagen waarbij een cursiste een klap van de giek heeft gehad. Na terugkeer aan de wal leek het niet mee te vallen en is hulp ingeroepen. De hulpdiensten schakelden de ambulances en een heli in. Na onderzoek is besloten om de patiënt met de heli naar het UMCG te transporteren voor nader onderzoek. Donderdagmorgen werd duidelijk dat de onderzoeken geen ernstig letsel lieten zien, wel een zware hersenschudding. In de loop van donderdagmiddag mocht de patiënt naar huis. We hopen op een voorspoedig herstel. Veel dank aan de instructeurs voor het kordate optreden!
Op 4 en 5 mei hebben veel leden van de WVM enorm genoten van de mooie omstandigheden om weer met elkaar te strijden om de eer. Iedereen genoot van het prachtige zeilweer. Veel beter als de weken hiervoor.
Onderlinge wedstrijden
Op zaterdag gingen maar liefst 13 schepen van start. En bij de start was al te zien dat er scherp werd gezeild. Wind of Change had een gewaagde vlijmscherpe start. Met voltuig konden alle schepen de beste vlagen zoeken naar de bovenboei. Vrij snel was te herkennen dat een aantal leden van de club snel zeilende schepen hebben. Maar ook de schepen met een minder gunstige handicap vochten hun eigen onderlinge strijd uit. Circa de helft van de schepen zeilden drie rondjes, de anderen twee.........
Klik op de kop van dit artikel om de rest te zien.
Het begint aardig op een soap te lijken.
Maar het lijkt er nu op dat vanaf 1 januari 2026 de verzegelingsplicht voor de overboordkraan van het toilet van kracht wordt.
Lees DIT artikel dan ben je weer op de hoogte.
Wil je als recreatievaarder je CO2 uitstoot verminderen?
Lees dan DIT document, het is een beetje een technisch verhaal maar de conclusies zijn heel duidelijk.
Commentaar en discussie kan waarschijnlijk binnenkort op het nieuw in te richten Forum op de WVM site.
Hierbij een link naar het interessante filmpje op YouTube KLIK HIER
De havenindeling vaoor 2024 is bekend.
Log in als lid, ga via voor leden naar downloads voor leden om de indeling te bekijken.